Je hebt besloten dat je een website wil laten maken met een professionele webdeveloper. Top! Maar hoe begin je eraan?
Voor je het gesprek aanvangt is het cruciaal om je wensen en doelen helder in kaart te brengen. Hoe beter je voorbereid bent, hoe vlotter het proces zal verlopen. Dit zal je tijd, geld en mogelijk frustraties besparen en het helpt je om op voorhand duidelijke keuzes te maken.
In dit artikel geef ik je 7 aandachtspunten ter voorbereiding. Dit zal je helpen in vol vertrouwen een gesprek te starten om uiteindelijk tot een website te komen, die écht bij je onderneming, bedrijf of vereniging past.
Bepaal het doel van je website
Wat wil je precies bereiken met je website? Door je doel scherp te stellen, zet je de eerste stap naar een investering die werkelijk opbrengt. Hier zijn enkele vragen om over na te denken:
- Wil je een online visitekaartje dat jouw organisatie professioneel presenteert?
- Wil je een platform waarop klanten afspraken kunnen maken, offertes aanvragen of inschrijven voor een evenement?
- Wil je een digitale blog of kennisbank aanbieden om je kennis te delen en organisch zoekverkeer naar je website te halen?
Van zodra je doelen helder zijn, dan kan de webdeveloper de structuur van de website en de functionaliteiten hierop afstemmen. Op die manier voorkom je onnodige kosten, wat bijdraagt aan de groei van je onderneming.
Wie is je doelgroep?
Uiteraard wil je een website die aantrekkelijk is voor je doelgroep, maar wie is je doelgroep precies? Hoe beter je weet wie
je klanten zijn, hoe beter een website op hun noden kan afgestemd worden. En hoe effectiever je website zal zijn.
- Wat zijn de demografische kenmerken van je doelgroep? Wat is hun leeftijd, geslacht en waar vind je ze?
- Welke problemen ondervinden ze? En hoe zal jouw website bijdragen tot het oplossen van die problemen?
- Welke content spreek hen het meest aan? Tekst, video, infographics, knappe beelden,...?
Dergelijke vragen helpen de webdeveloper om de gebruikerservaring (UX) en het ontwerp van de website af te stemmen op je doepgroep. Hiermee vergroot je de betrokkenheid van je bezoekers, wat leidt tot het halen van je doel, zoals meer conversies, aankopen, inschrijven of aanvragen.
Verzamel inspiratie
Inspirerende bronnen helpen je webdesigner een idee te vormen van hoe je wil dat je website eruit ziet en welke functionaliteiten je belangrijk vindt.
- Bekijk websites van vergelijkbare bedrijven of concurrenten. Wat vind je er interessant aan? Wat juist niet?
- Laat je inspireren door platformwebsites zoals Pinterest en Behance.
- Welke lettertypes, kleuren en stijlen passen bij je merk?
- Welke functies kunnen handig zijn voor je doelgroep? Denk aan een handige FAQ-sectie, een zoekfunctie, productfilters, etc...
Door je voorkeuren in kaart te brengen, kan je webdesigner snel naar de kern van de zaak gaan en een voorstel maken dat precies aansluit op jouw visie.
Lijst alle gewenste functionaliteiten op
Natuurlijk wil je dat je website er mooi uitziet, maar een website is zoveel meer. De functionaliteiten van de website bepalen hoe waardevol en mensvriendelijk de site is. Denk dus goed na over welke functies je website nodig heeft, zoals:
- Contactmogelijkheden: heeft je website een contactformulier nodig of een live-chatfunctie? Hoe wil je dat nieuwe en bestaande klanten je contacteren?
- Wil je een koppeling met MailChimp of een ander e-mailmarketingplatform?
- Wil je dat mensen producten op je website kunnen aankopen? Moet er een online betaalmogelijkheid zijn?
- Organiseer je workshops of andere evenementen waarop bezoekers zich kunnen inschrijven?
- Heeft je website een login-systeem nodig waarin leden een afgesloten deel van de website kunnen bekijken? Om bijvoorbeeld niet-publieke informatie te raadplegen of met andere leden in contact te komen?
Een gedetailleerde lijst helpt je webdeveloper om de scope te bepalen van je project. Dit helpt dan weer om een nauwkeurige offerte te maken. Zo voorkom je dat belangrijke functionaliteiten pas later in het proces worden toegevoegd, wat extra tijd en extra kosten met zich meebrengt.
Denk na over content
Content is een cruciaal onderdeel van je website. Zonder overtuigende teksten en aantrekkelijke visuals zal je site minder effectief zijn. Denk na over:
- Wie schrijft de teksten? Doe je dit zelf of schakel je een copywriter in?
- Welke afbeeldingen wil je gebruiken? Een professionele website vraagt om professioneel beeldmateriaal van jezelf, je team, je producten, je bedrijf.
- Welke tone of voice wil je gebruiken op je website? Quircky, formeel of net heel persoonlijk. Alles kan, zolang het maar bij je bedrijf past.
Denk zo vroeg mogelijk in het ontwikkelingsproces na over content. Ook dit draagt bij aan het besparen van tijd en zorgt ervoor dat je website goed ingevuld is bij de lancering.
Bedenk een sterke domeinnaam
Je domeinnaam is het online adres van je bedrijf. Zorg ervoor dat dit kort en makkelijk te onthouden is. Kies een naam die:
- Aansluit bij de naam van je bedrijf
- SEO-waarde heeft en een belangrijk trefwoord bevat waarop je klanten zoeken
Het kan ook nuttig zijn om meerdere domeinextensies (.nl, .com, .be) te registreren om verwarring bij klanten te voorkomen en je merk in de breedte te beschermen.
Bepaal je budget en planning
Een website laten maken is een investering die loont. Stel dus een realistisch budget vast. Vraag jezelf af:
- Hoeveel ben je bereid te investeren in je website?
- Wil je een basiswebsite (als startpunt) of heb je nood aan complexe functionaliteiten?
- Wil je na de lancering ook zelf de website kunnen aanpassen met een CMS?
- Wat is de waarde voor jou om jezelf te laten ontzorgen door een professionele webdeveloper?
Daarnaast is het ook nuttig om een deadline vast te leggen. Wanneer wil je live gaan en hoe past dit binnen je marketingplan? Hou altijd rekening met de tijd die nodig is voor het ontwerp, de ontwikkeling, testfases en feedbackmomenten.
Door zowel je budget als je planning helder te hebben, voorkom je vertragingen en onverwachte kosten.
Klaar voor je gesprek?
Als je deze punten hebt voorbereid, dan ben je klaar om met een webdeveloper in gesprek te gaan. Door jouw wensen en doelen duidelijk te formuleren, wordt het proces efficiënter en kom je samen sneller tot een resultaat waarmee je in vol vertrouwen de markt op kan.
Wil je direct een vrijblijvend gesprek inplannen? Neem contact op, ik help je graag verder met een frisse, doordachte en gebruiksvriendelijke website